وبلاگ آموزشی طراح بازی

وبلاگی آموزشی برای توسعه دهندگان و طراحان بازی های ویدئویی

اسکرول بار

هدایت به بالای صفحه

وبلاگ آموزشی طراح بازی

وبلاگی آموزشی برای توسعه دهندگان و طراحان بازی های ویدئویی

اسلاید شو

وبلاگ آموزشی طراح بازی

با سلام
امیرمهدی رسولی هستم و در زمینه ی طراحی و توسعه ی بازی های ویدئویی فعالیت میکنم. در حال حاضر این وبلاگ رو در جهت اشتراک گذاری آموخته ها و تجریه های شخصیم راه اندازی کردم.

از طریق فرم « تماس با من » می توانید با من در ارتباط باشید.

( کلیه حقوق برای وبلاگ طراح بازی محفوظ هست )

طبقه بندی موضوعی
آرشیو وبلاگ
جستجوگر وبلاگ



    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت
رویداد های آینده

    نگاهی دقیق و جامع به گیم پلی در بازی های ویدئویی

    بررسی کلی انجین های بازی سازی

    بررسی برخی از سبک های مطرح بازی های ویدئویی
کانال تلگرام وبلاگ

در این کانال علاوه بر اخبار وبلاگ، آموزش های کوتاه و مفید در زمینه ی گیم دیزاین و دیگر زمینه های بازی های ویدئویی قرار میگیرد.

بررسی کلی گرافیک هنری در بازی های ویدئویی

دوشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۵ ب.ظ

در اکثر بازی های AAA، گرافیک نقش سرنوشت سازی برای بازی دارد و یکی از مهم ترین ملاک ها برای بازی بازان است. البته گرافیک چه در پروژه های کوچک و چه در پروژه های بزرگ نقش بسزایی در برطرف کردن نیاز های بصری بازی دارد منتهای مراتب گرافیک در پروژه های کوچیک تر (بازی های کژوال، مینی گیم ها و...) اغلب شکل ساده تری دارد.


در این مقاله به بررسی کلی گرافیک هنری در بازی های ویدئویی و همچنین نگاهی کوتاه بر گرافیک فنی بازی ها خواهیم داشت.

***


گرافیک در بازی های های ویدئویی به طور کلی به دو بخش تقسیم میشود:


1- گرافیک ایستا یا ثابت: منظور از این نوع گرافیک، مدل ها و اسپرایت هایی هستند که دارای هیچ انیمیشن و حرکتی در بازی ندارند؛ به طور مثال یک سازه، خانه، اشیاء و...


2- گرافیک پویا: گرافیک هایی که در بازی دارای انیمیشن و حرکت هستند؛ مانند کاراکتر ها، وسایل نقلیه و...


گرافیک ها در بازی های ویدئویی شامل چند المان مهم است که طراحی مناسب و بهینه ی آن ها موجب بهبود کیفیت گرافیک هنری بازی است. این المان ها شامل موارد زیر میشود:

  1. اسپرایت
  2. مدل سه بعدی
  3. انیمیشن
  4. نور
  5. متریال
  6. افکت های تصویری

اسپرایت:

به هر نوع گرافیک دو بعدی ( اعم از کاراکتر، بک گراند، تکسچر، UI و... ) اسپرایت میگویند. بیشترین کاربرد اسپرایت در بازی های دو بعدی به کار میرود. (اسپرایت ها فقط دارای طول و عرض هستن و هیچ ارتفاع و عمقی ندارند.


مدل سه بعدی:

مدل های سه بعدی افزون بر داشتن طول و عرض، دارای ارتفاع و عمق نیز هستند.


انیمیشن:

هر گرافیک پویایی که در بازی استفاده شود (چه اسپرایت، چه مدل سه بعدی) دارای المان انیمیشن است. انیمیشن های بازی باید بهینه و در عین حال طبیعی طراحی شوند.


نور:

نور یکی از مهم ترین المان ها در طراحی گرافیک هنری بازی است، زیرا که در خیلی از بازی ها نورپردازی، علاوه بر زیبایی هنری، باعث کمک به بازی باز در پیشروی در بازی میشود. نورپردازی مناسب در بازی به کیفیت طراحی بصری کمک زیادی میکند.


متریال:

مدل های سه بعدی در حالت عاد و پیشفرض خود هیچ رنگ و لعاب خاصی ندارند، با افزودن متریال به مدل های سه بعدی می توان جلوه های بصری به آن ها بخشید و آن ها را از حالت خشک و بی روح در آورد.

متریال ها دو دسته اند: تکسچر و شیدر.

تکسچر ها تصاویری ثابت (اسپرایت) بر روی مدل ها هستند. شیدر دستورات و کد های خاصی است که به آبجکت های خاص داده میشود تا نور پردازی و سایه اندازی آن ها طبیعی تر شود.


افکت های تصویری:

حتما تا به حال در بازی هایی مانند call of duty از قابلیت دید در شب استفاده کرده اید. این گونه قابلیت ها توسط افکت های تصویری اعمال میشود. اینگونه افکت ها بر روی دوربین نمای دید بازی اعمال میشود، جالب است بدانید در برخی از مواقع از این افکت های تصویری جهت بهبود دادن گرافیک فنی بازی استفاده میشود.


هر کدام از این المان ها میتواند در هر سبک بازی استفاده شود و کیفیت گرافیک بازی را بهبود دهد. در مقالات بعدی در مورد موضوعات جزئی تری در مورد گرافیک هنری بازی، مانند رنگ، نورپردازی و... صحبت میکنیم.


سوال، نظر، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق فرم نظرات یا فرم « تماس با من » با من در میان بگذارید.


با تشکر...

مطلب مورد نظرتان را پیدا نکردید؟ جستجو کنید...




در اين وبلاگ
در كل اينترنت

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۶
امیرمهدی رسولی

نظرات (۲)

سلام, خیلی ممنون واسه مقالاتی که مینویسید.
پاسخ:
خواهش میکنم
سلام, این مطلب عالی بود. وبلاگ تون هم عالیه. خودتون هم عالی هستین D:
پاسخ:
خیلی ممنون لطف دارید. :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی